Информация за съда
РАЙОНЕН СЪД - ХАСКОВО
Състав:
Съдии – 10
Държавни съдебни изпълнители - 2
Съдии по вписванията - 3
Съдебни служители - 33
Председател: Пламен Георгиев
Информация за контакт със съда: гр. Хасково, бул. "България" №144,
e-mail: haskovo-rs@justice.bg и rshaskovo@mbox.contact.bg тел.: 038/ 601917 ; факс: 038/ 601905;
Интернет страница: www.haskovo-rs.justice.bg и www.haskovo.court-bg.org
Дата на включване в програмата "Съдилища-модели и съдилища-партньори": 21октомври 2005 г.
Статут: Съд-модел
Основни постижения в рамките на сътрудничеството с ИУСС:
Резултатите, които постигнахме за една година, не са изненада за нас, тъй като си поставихме цели и работата и усилията на всички ни бяха насочени към постигането им. Едни от най- важните постижения са работата ни в екип и повишаване на квалификацията на всички съдии и служители в Районен съд -Хасково. Бяха проведени две обучения на регионално ниво, на които присъстваха всички съдии и служители, а представители на съда взеха участие в над 30 семинари и обучения. В съвместната работа на принципа на екипност в съда, ръководството високо цени мнението на служителите.
При подбора на служители в Районен съд - Хасково се използват оповестени и документирани техники. В конкурсните комисии, назначени от председателя на съда, винаги участват и двама служители, с което ни се предостави възможността пряко да подберем хората с които работим, повиши се прозрачността в процедурата и доверието ни в ръководството на съда. С влизането в съдебната сграда, гражданите могат да се ориентират за местоположението на всички служби и зали в Районен съд - Хасково от информационното табло и указателните табели. На него са поставени образци на молби за улеснение на гражданите, таксите, събирани от съдилищата, актуална информация и съдебните заседания за деня.
На видни места са поставени брошури за съдебната система в България и съдебните процедури.
Гражданите могат да получат информация за услугите, предоставяне от съда и от поставените в деловодствата наръчници: "Пътеводител в съдебните процедури", "Наръчник за гражданско деловодство", "Наръчник за наказателно деловодство", "Процесът на призоваване", които са оповестени в Интернет страницата на съда.
До информационното табло са поставени кутии за сигнали за корупция до Висш съдебен съвет и кутия за предложения, жалби и оплаквания, а в Интернет страницата на съда има и електронна такава.
Създадохме тази интернет - страница с идеята да бъдем полезни на всички, които искат да се запознаят със спецификата на българското правораздаване и в частност работата на Районен съд- Хасково.
Постарахме се да я превърнем в своебразен справочник за дейностите на районния съд, предлаганите услуги, полезни връзки - изцяло информацията, която необходима на гражданите.
От началото на 2005 г. се използва система за последователно и унифицирано номериране и вертикално подреждане на делата в деловодствата. На разположение на гражданите са наръчници, които представляват пътеводители в съдебните процедури. Всички служители в РС — Хасково носят табелки с името си и заеманата длъжност. Това повишава отговорността и стимулира към по-високо качество на обслужване на гражданите. Подобрената материална база, техническата обезпеченост, работата в екип в отделните служби и в колектива на РС - Хасково като цяло, личната мотивация и желание за промяна, доведе до оптимизиране на работата, повишаване качеството на обслужване на гражданите и прозрачност в съдебните процедури, бързина при изготвяне на исканите от тях справки по делата.
През периода 04.11.2008 година- 04.11.2009 година Районен съд- Хасково работи по Проект “Консултативен форум на районните съдилища”, приоритетна ос „Добро управление”, подприоритет 1.5 „Прозрачна и ефективна съдебна система”, по Оперативна програма “Административен капацитет”, съфинансирана от Европейския съюз чрез Европейския социален фонд, по Договор C 08-15-6-C/04.11.2008г. с МДААР.
Проектът се изпълни от Районен съд - Хасково в партньорство с Районен съд – Пловдив, Районен съд – Ямбол, Районен съд – Шумен, Районен съд – Сливен, Районен съд – Бургас и Районен съд – Враца
Обща цел на Проекта
Общата цел на Проекта беше подобряване взаимодействието и координацията между районните съдилища, както и между тях и Висш съдебен съвет и с цел по-доброто им функциониране и засилване на ролята на районните съдилища в процеса на реализирането на ефективна и положителната реформа в съдебната система, ползваща се с доверие и подкрепа на местно ниво за отстояване на принципите на прозрачност, публичност и отчетност на съдебната система.
Специфични цели:
В рамките на обща цел се реализираха следните специфични подцели:
- създаде се координационен механизъм между районните съдилища;
- създаде се механизъм за подпомагане работата на Висш съдебен съвет при вземане на управленски решения, отнасящи се до съдебната дейност;
- създаде се координационен механизъм между районните съдилища и Висш съдебен съвет;
Целеви групи:
Районните съдилища в Република България
Основни дейности по Проекта:
- Създаде се Консултативен форум на районните съдилища:
Форумът представлява механизъм за подобряване на диалога и взаимодействието между районните съдилища и между тях и ВСС. Той се основава на принципите на представителност на съдилища по отношение на географско положение и големина; доброволност при участието и равнопоставеност на членовете; прозрачност и оперативност в работата. Работата на Форума беше свързана с проучване, събиране и анализ на информацията в регионален и национален мащаб, необходима за администриране на съдебната дейност и осъществяване на правораздавателния процес. В рамките на Проекта се проведоха 4 срещи на Консултативния форум.
- Създаде се интернет- страница на Форума
Беше разработена интернет- страница, която напълно отразява работата на Консултативния форум. На нея е публикувана информация, относно всички теми и срещи на Форума и др. Интернет- страницата беше още един механизъм за постигане на целите на Проекта чрез разширяване на кръга на участниците във Форума и увеличаване на възможностите за включване в обсъждането и решаването на поставените теми на повече административни ръководители и съдебни служители. Целта беше по този начин да се увеличи и подобри капацитета на Форума като експертен и консултативен механизъм.
Интернет страница на Консултативния форум: www.cfrc.info
Мониторинг на принципа за случайно разпределяне на делата Дейността се осъществи чрез работна група, която проучи и анализира резултатите от прилагането на принципа за случайно разпределение на делата. Мониторингът бе извършен в районни съдилища, които обслужват различен брой население и са представителни за голям, среден и малък районен съд. Мониторингът включваши и информация за това до каква степен гражданите са запознати с начина, по който се разпределят делата и как неговото прилагане влияе върху доверието, което те имат в съдебната система.Кръгла маса относно прилагането на случайния принцип за разпределяне на делата
На 9-10 април 2009г. в гр. Хасково беше организирана кръгла маса, на която участваха не само представители на целевата група, но и на други съдилищата, ВСС, МП и други заинтересувани институции. На Форума беше направен сравнителен анализ на трите действащи в съдилищата в България програми. Бяха посочени предимствата и недостатъците на всяка от тях. Представи се и анализ на особените хипотези при приложението на принципа на случаен подбор на делата и се предложи механизъм за бъдещ мониторинг Целта след това изследване, беше да се приеме унифицирана система за случайното разпределение с постоянен мониторинг и възможности за контрол и се предложи приемането на ясни, прозрачни и логични правила, гарантиращи изначално обективен и безпристрастен процес, респ. съд.
Анализ на продължителността на разглеждане на делата в съда и разработване на времеви стандарти Дейността беше изпълнена от работна група, която проучи продължителността на делата в районните съдилища с цел да се анализират сроковете, в които се приключва едно дело в районен съд и се приемат насоки по отношение на възможни промени, насочени към разработване на предвидими времеви стандарти и др
- Обучение “Механизми за управление движението на делата и намаляване на забавянията”
Обучението беше насочено към съдиите и съдебните служители в районните съдилища, които прилагат на практика приетите времеви стандарти. По време на обученията се представиха на нови механизми за управление движението на делата и обсъдиха актуални проблеми във връзка с новото законодателство, представиха се и европейските стандарти и изисквания. Обучението беше използвано и за обмяна на добри практики между районните съдилища.
- Разработване на наръчник за съдебните служители относно правилата за публикуване на решения
Наръчникът се разработи от работна група от магистрати, съдебни служители и системните администратори. При неговото съставяне се взеха предвид дадените от ВСС насоки относно публикуването на съдебни решения. Той съдържа подробна информация за законодателството в тази област и правила и процедури при публикуването на съдебни решения, най-вече в интернет страниците на съдилищата.
- Обучение на съдебни служители и системни администратори относно публикуването на съдебни решения
Обучението беше насочено към представители на съдебната администрация и по-специално съдебните служители, които подготвят съдебните актове за публикуване, както и системните администратори, които са ангажирани с публикуването на информацията в интернет страниците на съдилищата. Обучението засегна теми, свързани с познаване на нормативната уредба и придобиване на практически знания.
-изготви се анализ относно прилагането на принципа на случайния избор и препоръки за подобряване на приложението му, който беше отпечатан в 1000 броя и разпространен във ВСС, МП, ВКС, всички районни, окръжни, апелативни съдилища, неправителствени организации и др.
-изготви се анализ на продължителността на делата, който беше отпечатан в 1000 броя и разпространен във ВСС, МП, ВКС, всички районни, окръжни, апелативни съдилища, неправителствени организации и др.
-разработи се наръчник на съдебните служители относно публикуването на съдебни решения, който беше отпечатан в 1000 броя и разпространен във ВСС, МП, ВКС, всички районни, окръжни, апелативни съдилища, неправителствени организации и др.
-установиха се унифицирани времеви стандарти
-създадоха се четири уеб форума
-проведоха се четири срещи на Консултативния форум на районните съдилища